Meningokokkenziekte – Huisartsenpraktijk Het Noorderlicht – Klazienaveen
Sirius 7 7891 VK Klazienaveen Tel:0591-374300 0591 - 31 90 99
Header afbeelding

Meningokokkenziekte

Na aanleiding van de media aandacht betreffende meningokokken ziekte ontvingen wij het volgende bericht van de GGD

Aandacht voor meningokokkenziekte
In de media is er momenteel veel aandacht voor de meningokokkenziekte. De verpleegkundige en artsen van GGD-Drenthe merken dat deze media-aandacht zorgt voor meer vragen vanuit ouders/verzorgers.

Ziekte door type W meningokokken neemt sinds 2015 toe. In Drenthe zijn, sinds oktober 2015, 5 gevallen van meningokokkose gemeld, waaronder 2 met type W. Er is een vaccin beschikbaar dat beschermt tegen meningokokkenziekte serogroep W, het quadrivalante MenACWY vaccin. Vanwege de toename in meningokokkenziekte serogroep W is de huidge MenC vaccinatie op 14 maanden vanaf 1 mei 2018 vervangen door een MenACWY vaccinatie. Vanaf oktober 2018 zullen 13/14 jarigen een MenACWY vaccinatie aangeboden krijgen.

Moeten ouders van kinderen die nu niet in aanmerkingen komen voor een MenACWY-vaccinatie actief aangeraden worden om hun kind buiten het programma om toch te laten vaccineren?
Nee. De huidige aantallen ziektegevallen geven geen aanleiding om alle kinderen te laten vaccineren. De kans om MenW op te lopen is momenteel klein. Met het vaccineren van de kinderen rond de leeftijden van 14 maanden en 14 jaar verwachten we een uitbraak te voorkomen.

Wat als ouders van kinderen die nu niet in aanmerkingen komen voor een MenACWY-vaccinatie dit vaccin toch willen?
GGD-Drenthe draagt zorg voor de MenACWY-vaccinatie indien deze binnen het RijksVaccinatieProgramma (RVP) valt. Ouders van kinderen in Drenthe die nu buiten het RVP om de MenACWY-vaccinatie toch willen voor hun kind verwijzen wij naar de huisarts. Ouders moeten dan de kosten voor het vaccin zelf dragen. De prijs van het vaccin verschilt per apotheek/polikliniek maar is ongeveer 60 euro.

Meer informatie?
Voor algemene actuele informatie over Meningokokken W en de toename:

Voor informatie over MenACWY/vaccinatie (buiten het RVP):

Publicatiedatum: 22-07-2021